CHOMEYL thinker to create CHOMEYLNESS among other CHOMEYLIERS

If you would not want to be forgotten as soon as you are dead, either write things worth reading or do things worth writing --> Benjamin Franklin

This blog is best viewed with Mozilla Firefox and Google Chrome

Friday 27 February 2009

~ibarat Yatie CHoMeyL mendapat buNgA~

http://i122.photobucket.com/albums/o262/dasar_chomeyl/IMGP5871.jpg http://i122.photobucket.com/albums/o262/dasar_chomeyl/IMGP5873-1.jpg
(posing gediks santai) (posing ayu & penyayang)


Chomeyl kan anak dara mak buyung yang tengah posing dengan bunga peach blossom nih? Eh typing error pula..keyboard ni stuck sikit tadi...bukan mak buyung tu yg chomeyl, bunga tu yang chomeyl ;)

Hari ni dengan bangganya nak bagitau cik puan yatie chomeyl telah mendapat bunga dari seseorang...owh ya, sila jangan timbulkan spekulasi liar ye.

Owh ya...seseorang tu bukan hubbyku yakni incik Solah (beliau sangat kedekut untuk membeli bunga waima yang berharga 100yen=rm3.80 sejambak yang dijual di friend shop,kashihama).

In fact, aku tak pernah sekali pon menerima sekelopak bunga dari hubby walaupun sudah berkali2 merengek2 dan meminta2. Akhirnya aku diam sendiri untuk megelakkan diri ini tergolong dalam golongan isteri yang suka meminta2 sehingga menggusarkan hati hubby dan menjerumuskan aku ke dalam golongan isteri2 derhaka <-- (ayat ini untuk memujuk hati je..sebabnye udah berkali2 ku minta..yg ado, tak pernah dapat bunga pon :p )
** abe, ampunkanlah dosa2 isteri mu yang sengal ini!


Jadi nya sape yg bagi bunga ni weh? Oyat la cepat!!
*
*
*
*

Bunga ini hadiah dari sensei(cikgu) yang ngajar kelas nihon-go yang aku join setiap Jumaat kul 3petang kat kyushu university.

Tidak dilupakan, selain daripada mendapat bunga, sensei juga bermurah hati menyelerakan tekak aku & kawan2 dengan hidangan 'sakura mochi'. Ia di perbuat dari beras jepun (yang sangat glutinous dan melekat2, rasa macam makan pulut) + di balut dengan cherry leaf + di intikan dengan red beans ----> hidangan yang sungguh 'oisyi' (sedakk gilo babeng weh! <-- kata ore qelate)

http://image.blog.livedoor.jp/takekan/imgs/2/7/2761b44b.JPG
(pssstt: sila melelehkan enzim amilase sendiri semasa menikmati gambar ini. aku tak reti nak buat, jadinya tak bulih nak share resepinya dengan kalian :) )

Bunga dan nasi pulut ini sempena meraikan 'girls day' ataupon dalam bahasa Jepangnya --> Hina Matsuri.


ADA APA DENGAN HINA MATSURI?? (kalau salah baca kan..cam hina mahsuri pulak)

Elleh...yeenade..pooodaaa chit....kalau aku letak panjang2 sejarah pasal Hina Matsuri pon, takdaknya korang nak baca kan. Karang scroll laju2 juga turun bawah hik hik hik.(ingat aku tak tahu ke, aku pon biasa wat gitu :p)

Secara ringkasnya, festival yang di sambut pada 3 March setiap tahun ini diadakan sempena meraikan perempuan a.k.a "Girls Day". Diorang akan mendoakan untuk anak2 perempuan supaya membesar sihat dan bahagia.

Biasanya ia disambut di shrine dengan ada hiasan doll yg disusun sebanyak 5-7 tingkat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Hina_matsuri_display.jpg

Tingkat paling atas: Emperor & Empress (ada tabir mcm kat dalam imperial court dolu2 tu)

Tingkat dua: 3 court ladies (sannin-kanjo)

Tingkat tiga: 5 musicians (gonin-bayashi)

Tingkat 4: 2 ministers (udaijin and sadaijin)

Tingkat 5: 3 servants

Pastu ada la hiasan2 kecik lain contohnya perabot2, makanan2 and bla bla bla.

http://njmonthly.com/downloads/2548/download/japan.jpg

Bagi yang berminat nak tahu lebih lanjut lagi, boleh la membaca selanjutnya kat --> sini, sini dan sini ataupon sile lah google sendirik :)

http://www.bite-japan.com/rogo/DSCN1165.JPG

Adakah korang rasa macam aku ni jakun a.k.a perok a.k.a darak terlajok sehingga teruja sangat2 mau share cerita mendapat bunga dengan kalian? Eh tidak..bukan itu niat hati ku.

Aku sekadar mau berkongsi sedikit sebanyak budaya Jepun dan sambutan festival2 kat sini supaya bila aku dah balik Malaysia nanti, aku tak lupa kenangan2 yang pernah aku lalui kat sini.

Al-maklumlah semakin meniti kedewasaan, semakin tinggi kebarangkalian untuk mengalami masalah lupa atau dalam bahasa saintifiknya "short term memory loss"!

http://img.123greetings.com/eventsnew/emar_hinamatsuri/8737-001-05-1089.gif

pssttt: korang percaya ke ayat2 kat perenggan atas tu? takde, aku tipu je...memang aku nak berlagak sebab dapat bunga..tu je..hik hik hik.

Sebelum berpisah, let sing the Hinamatsuri Song together2x..sambil joget menggoyang2kan punggung cam shin-chan


2 words of wisdom & comments:

A'thiqah said...

sugei!!!!! terrer ar nihongo dah! ni bukan koYa2 lg~ ni memang SUPERB~ (bodek2) :p

yatie chomeyl said...

x terer lg...masih memerlukan khidmat translator x bergaji hihihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...